Eryne Jasmine's FotoPage

By: Eryne Jasmine

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 17-Aug-2007 04:23 Email | Share | Bookmark
Sotong Masak Hitam

 
 
Hari nie cam rajin lak nak buat 2 entry... sementara ade kesempatan kan.. so eryne nak share satu resepi tradisi family eryne... tak tau la ade orang penah jumpe ke tak lauk nie, tapi sape yg tak penah jumpe mesti pelik je... tapi sedap tau... anyway, presenting...



Sotong Masak Hitam
Bahan-bahan
1kg sotong - bersihkan tapi dakwat hitam jgn dibuang
10 ulas bawang kecil }
4 ulas bawang putih }
1" halia } dikisar
15 tangkai cili api }
1 sudu kecik serbuk kunyit
3 btg serai
1 helai daun kunyit - lebar tapak tangan } dimayang halus
2 keping asam - lebih kurang besar duit syiling 50sen
Garam & gula - secukup rase

Cara-cara
1. Tumiskan bahan-bahan yg telah dikisar hingga wangi.
2. Masukkan serai and kacau-kacau sket.
3. Masukkan sotong yg telah dibersihkan, tapi jgn lupe hitamnye pun dimasukkan sekali.
4. Masukkan asam keping and kacau lagik.
5. Lepas tu masukkan serbuk kunyit.
5. Biarkan kejap, jgn lupe balik-bailkkan lauk tu... agak-agak kuah dia dah kering sket masukkan daun kunyit.
6. Then masukkan garam dan gula secukup rase.
7. Angkat dan hidang.


Ok... senang jer kan... resepi ni turun temurun dari arwah moyang eryne lagik... mule2 dulu memang pelik sangat lauk nie kaler hitam, tapi bile dah rase... puhhh...sedap tau... this is one of my family favourite dish. Kalau ade sotong mesti suh masak lauk nie punye... Pade sesape yg rase was-was nak gune dakwat sotong tu, jgn bimbang.. tak bahaya pun... buktinye... sampai sekarang pun kiteorang sihat walafiat lagik.. no problem...
Cube jangan tak cube.... mesti sedap punye



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net