Eryne Jasmine's FotoPage

By: Eryne Jasmine

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 25-Sep-2007 16:35 Email | Share | Bookmark
Nasi Lemak & Sambal Tumis Udang

 
 
Semalam waktu berbuka my mom suggest buat nasi lemak… Memandangkan kite berdua tak dapat nak berpuasa, so kiteorang masak dgn rileksnye… Ayah Eryne berbuka dgn air kopi & buah kurma dulu…
Dah berape ari eryne tak beli kuih kat bazaar…. Aritu cube buat talam suji, tapi tak tau mane silapnye kuih ku jadi lembik sgt, tu masih ade lagik kat dlm peti ais... lama2 akan ke tanah jugak ler jawabnye... pas nie nak tanye MamaFami la camane dia buat kuih talam suji... mase buat tu ikut resepi MamaFami...tanye kat tuan punye senang la ye...
Mungkin ptg ni singgah bazar beli kuih utk hubby laa... Kite yg tak puasa ni tak rase seronok pun nak membeli kat bazar tu...
Oklah... arini eryne nak share resepi nasi lemak yg kiteorg masak semalam... (pas nie nak cube buat nasi lemak Maklang Azie pulak... nampak cam sedap je)



Nasi Lemak

Bahan-Bahan
2 pot beras – cuci dan toskan (Eryne guna pot tin susu yg sedang je)
1 kotak (200ml) santan Harmuni – Eryne guna santan kotak je, kalu nak guna pure santan bole aje
3 pot air
2” halia }
3 ulas bawang putih } ditumbuk
2 btg serai – dititik
3 helai daun pandan
1 sudu kecil garam
½ sudu kecil halba – bersihkan terlebih dahulu.

Cara Memasak
1. Masukkan beras ke dalam periuk nasi dan campurkan semua bahan dan kacau sebati.
2. Tanak nasi seperti biasa.

Bahan sampingan
Kacang tanah – digoreng
Ikan bilis – digoreng
Telur – direbus (lepas tu kopek & belah 2)
Timun – buang kulit & hiris.

Sambal Tumis Udang
Bahan-bahan
1 kg udang (sederhana besar) – kopek buang kulit tinggalkan ekor je

Bahan dikisar
30 tangkai lada kering
10 ulas bawang kecil
1 ulas bawang besar
5 ulas bawang putih
2” halia
1” kunyit

2 sudu besar sos tomato
2 sudu besar sos cili
3 btg serai - dititik
1 genggam asam jawa – ambil airnya
1 ulas bawang besar – dipotong bulat
Garam & gula secukup rasa
Cara Memasak
1.Tumiskan bahan-bahan yg dikisar hingga wangi dan naik minyak (kalau belum naik minyak tapi dah kering boleh tambah air dlm 1 mug).
2.Tumis lagi sampai agak kering sikit.
3.Masukkan serai yg telah dititik, tumis lagi sikit.
4.Masukkan sos tomato & sos cili dan tumis lagi.
5.Masukkan air asam jawa, garam dan gula. Lepas tu kacau rata.
6.Bila sambal mendidih masukkan udang dan bawang besar yg dipotong bulat. Kacau rata. (jgn masak udang lama sgt, nanti udang tu liat cam getah)
7.Dah siap boleh makan dgn nasi lemak tadi.


Eryne quote:

1. Kak Leen >> Wa'alaikummussalam Kak Leen... Cam same je kan kite punye menu... sambal udang tapi eryne tak letak petai... sebab kat umah takder petai pun... ... Nasi lemak tu mama eryne yg suh masak... dia kate belajar buat nasi lemak, nnt sampai tua tak reti buat nasi lemak... dah kene bebel dgn mama... hehehehe.... mmg sblum ni tak penah buat sendiri pun nasi lemak tu... sib baik sempat belajar dgn mama...

2. mamasya >> terima kasih atas kesudian berkawan dgn saya ye mamasya... hmm.. nie mesti kes dah lapar sgt nie sampai bace pun tak betul.. eryne masak sambal udang la bkn sambal sotong... takpe la sbb puase kan, tak kesah ler kalu tersalah bace pun... hehehe...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net